سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 پاییز 1386 - روح و ریحان

ریحانه ها

پنج شنبه 86 آذر 29 ساعت 5:58 عصر

 هنگامیکه فرشته پیام الهی را به زمین حمل می کرد مسرور بود.
مژده ی مادر شدن می داد ریحانه را و ابراهیم خلیل خبر میلاد فرزندی صالح را دریافت می نمود:


وَامرَأتُهُ قائِمَةٌ فَضَحِکَت فَبَشَّرناها بِاِسحاقَ وَ مِن وَراءِ اِسحاقَ یَعقوب.71 هود


بت شکن پیر متعجب گشت و روح ریحانه خرسند!

گفت من مادر می شوم در حالیکه سالخورده ام و شوهرم نیز پیر و فرتوت است؟ پاسخ شنید:

قالوا أتَعجَبینَ مِن اَمرِ الله
رَحمَتُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ عَلَیکُم أهلَ البَیتِ إنَّهُ حَمیدٌ مَجیدٌ.73 هود
 


                                         *****

از ماهها پیش می دانست، بار اولش نبود. اما متفاوت می نمود.
آثارش در ظاهر هویدا نبود.ترسان از اینکه حامل پسری باشد طفل را چون کودکان دیگر.... 
آن زمان که موسی کلیم الله جهانیان را سلام داد،
ریحانه سر خم کرد و شبنم اشک از گلبرگ غم چکاند.


وَ اَوحَینا اِلی اُمِّ موسی أن أرضِعیهِ فَإذا خِفتِ عَلَیهِ فَألقیهِ فی الیَمِّ
وَ لا تَخافی وَ لا تَحزَنی إنّا رادّوهُ إلَیکَ وَ جاعِلوهُ مِنَ المُرسَلینَ.7 قصص


شیره ی وجودش را به او خوراند،در صندوقش خواباند،
بوسه ی مهر بر پیشانیش نشاند و با روحی سرشار از یقین او را به دست زلال آب سپرد
و دست ریحانی دیگر از نهر گرفتش و مرگ را از او راند. آنقدر لطیف و پاک بود
که خداوند هیچ کس را
لایق نوازشش ندانست و هیچ شامه ای یارای بوییدن ریحانه را نداشت.

                                 
        *****
 
پس روح در فرشته ی وحی دمیده شد.خداوند امین تر از جبرئیل نیافت در زمین و آسمان و ریحانه را به او سپرد و عرشیان را نوید
پیامبری جاوید داد.
اکنون مریم فراموش شده،
با طفلی در بطن
کنار نخل خشکی تکیه زده؛
از باری تعالی یاری می طلبد
برای آب، برای قوت:

فَناداها مِن تَحتِها ألّا تَحزَنی
قَد جَعَلَ رَبُّکِ تَحتَکِ سَریّا.24 
وَهُزّی إلَیکِ بِجزعِ النَّخلَةِ
تُساقِط عَلَیکِ رُطَباً جَنیّا.25 
فَکُلی وَاشرَبی وَقرّی عیناً
فإمّا تَرَیِنَّ مِنَ البَشَرِ أحَداً
فَقولی إنّی نَذَرتُ لِلرّحمانِ صوماً
فَلَن اُکَلّمَ الیومَ إنسیّاً.26 مریمَ


نوشته شده توسط : نرگس

نظرات ديگران [ نظر]


زن در تاریخ قرآن

دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 6:10 عصر

از موضوعاتی که در قرآن مجید از آن سخن به میان آمده،زنانی هستند که در خلال قصص قرآنی و رویدادهای تاریخی شناخته شده اند.این زنان گروهی خوب و گروهی بد بوده اند.و به همین جهت نیز در قرآن از آنان سخن رفته است.قرآن در این مورد می خواهد نقش زن
را در دو قطب مثبت ومنفی،با ایمان و بی ایمان روشن سازد تا سرگذشت آنان برای زنان مسلمین هم سرمشق باشد و هم عبرت.سرمشق از زنان پارسای نام آفرینی که منشأ دگرگونی های مثبت بودند و عبرت از آنان که فکر و کارشان در قطب مخالف،باعث انحطاط
فضیلت انسانی وبدنامی خود و گرفتاری دیگران گردید.
باید یادآور شویم که قرآن مجید در دو مورد از زن سخن گفته است: یکی از حدود و حقوق آنان به عنوان یک فرد انسان و تکالیف خاص و حقوق و حدود شرعی که دارند که ما به آن حدود و حقوق زن در قران میگوییم و در سوره های عدیده ی قران آمده است،به خصوص
سوره ی نساء.یعنی سوره ای که از حقوق زن سخن رفته است.مورد دیگر داستان بعضی از آنان است که در ضمن داستانهای واقعی که در امت های پیشین یادر زمان
پیغمبر ما روی داده آمده است.در قران کریم آمده است:

"اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللهِ اَتقکم."یعنی اساس برتری انسان در تقوای آنهاست که موجب کرامت وتقرب آنان در نزد پروردگار می باشد.لذا با مطالعه ی قرآن به محوریت انسان سالاری این کتاب آسمانی پی برده و متوجه می شویم که تنها انسانیت را وجه تمایز زنان و مردان دانسته اند.
یا اَیّها النّاسُ اِنّا خَلَقناکُم......:حجرات 13"ای مردمان ما شما را از مرد و زنی (به نام آدم و حوّا) آفریده ایم
و شما را تیره تیره و قبیله قبیله نموده ایم تا همدیگر را بشناسید و هرکس با تفاوت و ویژگی خاص درونی از دیگری مشخص شود و در پیکره ی جامعه ی انسانی نقش جداگانه ای داشته باشد.بیگمان گرامی ترین
شما نزد خداوند با تقواترین شماست خداوند مسلماً آگاه و با خبر است."توضیح:صحبت از ناس است چرا که در مورد خلقت هم زن از مرد و هم مرد از زن به وجود آمده اند و این دو مکمل هم اند.در این آیه محترم ترین انسانها با تقواترین آنانند و جائی برای فخر قومی بر قومی یا زنی بر مردی نیست و حتی شناسنامه هم عامل فخر نمی تواند باشد.همه از خاک آفریده شده ایم و مایه ی اصلی و گوهر ذات همه فطرت  الهی است.

                                                                      من الله توفیق

 

                                                                       


نوشته شده توسط : نرگس

نظرات ديگران [ نظر]


تنبیه زنان_2

پنج شنبه 86 آذر 22 ساعت 4:7 عصر

3-وَاضرِبوهُنّ...
در صورتیکه سرکشی و پشت پا زدن به وظایف خود از حد بگذرد و لجاجت و سرسختی ادامه یابد آنها را با تنبیه بدنی بر وظایف خود وادار سازید.مشروط به اینکه تنبیه موجب مجروح شدن یا کبودی بدن او نشود.(البته همه ی فقها اتفاق نظر دارتد که ترک زدن اولی است)

فَاِن اَطَعنَکُم فَلا تَبغوا عَلَیهِنَّ سَبیلاً
اگر اطاعت کردند راهی برای تعدّی بر آنها مجویید
و به ظاهر اکتفا کرده و اذیتشان نکنید.

سؤال:اگر مردان نشوز و ناسازگاری کردند چه باید کرد؟
جواب:آنها هم  درست مانند زنان باید تنبیه بدنی شوند ولی چون از دست زن خانواده ساخته نیست حاکم شرع موظف است آنها را مجازات بدنی کند.(تعزیر)و در پایان آیه مجدداً به مردان هشدار می دهد که از موقعیت سرپرستی خود در خانواده سوء استفاده نکنند و به قدرت خدا که بالاتر از همه ی قدرتهاست بیندیشند.

انَّ اللهَ کانَ علیّاً کبیراً
.

امیدوارم تو این دو تا پست،تونسته باشم مختصراً به سوال،جواب داده باشم.

 

                                                    من الله توفیق


نوشته شده توسط : نرگس

نظرات ديگران [ نظر]


تنبیه زنان

جمعه 86 آذر 9 ساعت 3:59 عصر

 

بیشتر وقتا وقتی حرف از مهربونیه اسلام به میون میاد هستن کسایی که میگن:اگه اسلام اینقدر مهربونه چرا گفته زناتونو بزنین؟دین مبین اسلام دین صلح و دوستی و آرامشه.مگه میشه بی دلیل و منطق همچین حرفی بزنه؟با نگاهی گذرا به چند تا تفسیر جواب این سوالو پیدا کردم.قران تو آیه ی 34 سوره ی نساء در این مورد بحث کرده:
الِّرجالُ قوّامونَ علی النِّساءِ بِما فَضَّل اللهُ بَعضَهَُم علی بعضٍ وَبِما اَنفَقوا مِن اَموالِهِم فَالصّالحاتُ قنِتتٌ حافظاتٌ للغَیبِ بِما حَفِظَ اللهُ و الّتی تَخافونَ نُشوزَهُنَّ فَعِظوهُنَّ و اهجُروهُنَّ فی المَضاجِعِ واضرِبوهُنَّ فاِن اَطَعنَکُم فَلا تَبغوا عَلَیهِنَّ سَبیلاً اِنَّ اللهَ کانَ علیّاً کَبیراً.
مردان سرپرست زنان هستند و تمام شئون آنها را از تدبیر و اداره ی زندگی و تامین امور تعلیم و تربیت آنها بر عهده دارند.این سرپرستی به خاطر موقعیت جسمی و روحی و به خاطر نفقه و پرداخت مهریه ی آنها نیز هست.
زنان در برابر وظایفی که در خانواده به عهده دارند دو دسته اند:
1-زنان صالح که در برابر نظام خانواده تسلیم و متعهد میباشند.آنها در حضور و غیبت شوهر امین هستند و حفظ الغیب می کنند.یعنی از نظر مالی و عفّت و در حفظ اسرار او خیانت نمی ورزند و در برابر حقوقی که خدا برای آنها قائل شده(بما حفظ الله)وظایف خود را به خوبی انجام می دهند.مردان موظفند این گونه زنان را بسیار گرامی دارند.
2-زنانی که از وظایف خود سرپیچی کرده و ناسازگاری میکنند.چه در مال و چه در عفت.در مقابل چنین زنی چه باید کرد؟

این آیه مسئولیتی میدهد که چند مرحله دارد تا زن سازگار شود یا اگر نشد طلاقش دهند:
1-وَالّلاتی تَخافونَ نُشوزَهُنّ...
زنانی که از سرکشی و طغیان آنها می ترسید پندشان دهید تا بلکه با تذکرهای دوستانه دست از خلاف بردارند.
2-َاهجُروهُنَّ فی المَضاجِع...
در صورتیکه نصیحت ها سودی نداد در بستر از آنها دوری کنید تا با این بی اعتنایی و رو گردانی شما روحیه ی آنها متأثر شده به سازش برگردند.

                                                                 

 
منابع: تفسیر نمونه؛ تفسیر المیزان؛ تفسیر نسیم حیات؛ الکاشف؛ تفسیر مجمع البیان  

                                                                                                                                                          ادامه دارد.....

 

                                                                                         


نوشته شده توسط : نرگس

نظرات ديگران [ نظر]


بسم الله

پنج شنبه 86 آذر 1 ساعت 10:46 عصر

اولین پست "روح و ریحان" با ولادت ثامن الحجج تلاقی داشت
این روز مبارک رو به ساحت امام عصر (عج) و تمامی شیعیان تبریک عرض میکنم.
"روح و ریحان" سعی داره مباحثی که در قرآن کریم در رابطه با زن مطرح شده رو عنوان کنه و با بررسی اونها نتایجی رو ارائه بده ..  که در همین موارد هم به بحث و مناظره با نظرات شما می پردازه.

سیر اول/
بیش از 14000 آیه در این کتاب مقدس به بحث حول محور زن، مسائل خانوادگی و نقش و وظایف اساسی زن پرداخته شده.
در این آیات زن را از سه زاویه مورد بررسی و تحلیل قرار داده :
1/ زن از نظر سرشت و طبیعت خود
2/حقوق و نقشهای خانوادگی و اجتماعی زن
3/روابط زن و مرد با یکدیگر

برخلاف برخی عقاید که می گن زن از دنده ی چپ مرد آفریده شده و در پی تحقیر زن هستن، به عقیده ی قرآن زن و مرد هر دو از یک جنس و ماهیت آفریده شدن. و آیاتی دیده میشه که صریحا زن و مرد رو آفریده شده از یک جان و سرشت (نفس) اعلام میکنه :

و من آیاته أن خلق لکم من
أنفسکم أزواجا (سوره ی روم _ 21 ) 
و الله جعل لکم من أنفسکم أزواجا (سوره ی نحل _ 72 )
هو الذی خلقکم من نفس واحدة و جعل منها زوجها (سوره ی اعراف _ 189 )

در همه ی آیات هم سرشتی زن و مرد تصحیح شده، و نتیجه اینکه  زن در نظر قرآن فروتر از مرد نیست.
---> در وصف مقام والای آسیه بنت مزاحم همسر یکتا پرست فرعون کافیه تنها این نکته رو خاطر نشان کنیم که در قرآن خداوند این زن رو همراه با حضرت مریم دو پیکره و دو سمبل ایمان معرفی میکنه.این دو زن پاک سرشت در حالی اینچنین وصف می شن که در نقطه ی مقابل دو زن دیگه که همسران حضرت نوح و لوط بودند، قرار میگیرن (آیات آخر سوره ی تحریم)
---> پذیرفتن دین مبین اسلام از یک زن شروع شد. "خدیجه" نخستین کسی بود که قبل از هرکسی شایستگی دریافت تبلیغ پیلمبر بزرگ اسلام رو داشت.
---> اولین شهید و اولین قربانی دین مبین اسلام در اسلام "سمیه" مادر عمار بود.
---> "فارعه" نخستین زنی بود که از مکه به شوق ملازمت رکاب پیامبر اسلام به مدینه مهاجرت کرد.
**
هو الذی خلقکم من نفس واحدة و جعل منها زوجها لیسکن الیها ... (سوره اعراف _ 189 )در تفسیر این آیه اینطور اومده که زنان سبب آرامش و آسایش مردان خواهند شد ...
زن آرامش بخش است و از حسنش همین بس که دلارام است


نوشته شده توسط : نرگس

نظرات ديگران [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :